vineri, 13 iunie 2014

Rosa damascena- trandafirul de Damasc



Le 14 juin 2014

Samedi. Toujours au chapitre des sauvageonnes de mon allée on pourrait parler de la rose pour la confiture ou de sirop. On ne fait pas ces délicatesses de n’importe quelle rose, seulement des roses bien parfumées, dont Rosa damascena, ou La rose de Damasc. Comme je disais tout-à-l’heure, je ne sais pas du tout
comment ces rosiers sont arrivés à la montagne, mais ils poussent un peu partout, pas seulemnent dans les jardins. L’an dernier je n’ai pas fait le sirop habituel, car j’ai été bien occupée et la saison a passé, ce rosier fleurit une seule fois par an en mai-juin...Cette année je suis décidée d’en cueillir. Sur l’allée il y en a un qui fleurit pour la première fois.

Sîmbătă. Tot la capitolul sălbătăciuni de pe aleea mea, aş putea vorbi despre trandafirul de dulceaţă sau sirop. Nu se fac aceste delicatese din orice trandafir, numai din cei foarte parfumaţi, între care Rosa damscena sau, în română, trandafirul de Damasc. Cum spuneam mai înainte, vorbind cu o vizitatoare a blogului meu, nu ştiu cum a ajuns acest trandafir la munte, dar creşte peste tot, nu numai în grădini. Anul trecut nu am făcut siropul obișnuit, am fost foarte ocupată şi a trecut sezonul, trandafirul ăsta înfloreşte o singură dată pe an, în mai, iunie, dar acum sînt hotărîtă să nu mai pierd ocazia. Pe alee am unul care înfloreşte pentru prima dată.

  


8 comentarii:

  1. E o minune de trandafir ! Are o culoare fantastica. In prima poza, din postul anterior, imi dadea impresia ca e un trandafir salbatic, dar privit de aproape isi dezvaluie toata frumusetea. Va iesi o dulceata de zile mari :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. E foarte parfumat. Casa toată e plină de parfumul diafan cînd deschid fereastra...

      Ștergere
  2. Cum se face că a ajuns la munte şi creşte peste tot? (întrebare retorică, desigur)
    Eu am comandat 4 butaşi, am primit nişte firişoare fragile, din care 2 s-au prins şi acum mă uit la ele ca la minunea lumii, tot aştept să se mai întremeze şi ele, să fie mai robuste, să promită recolte bogate. :)
    În weekendul ăsta le-am pus câte un băţ de suport.
    (Dar cred că ţi-am mai povestit asta. :) Eu vorbesc destul de mult despre trandafirii de dulceaţă, cred că au ajuns o obsesie şi, până nu-mi împlinesc dorinţa, vorbesc numai despre asta.)
    Cei din pozele tale sunt minunaţi!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Cred că l-a adus cineva pe aici...Nu ştiu. Eu ziceam că este sălbatic. Am pus un lăstar în urmă cu vreo 2, 3 ani şi abia acum a înflorit, dar din abundenţă...

      Ștergere
  3. la fel ca si carmen, intreb si eu cum de a ajuns sa creasca la voi peste tot? si eu m-am chinuit sa fac rost de trandafiri de dulceata, am reusit sa prind un rosa damascena, anul asta a facut el niste flori, dar eu am ratat momentul, fiind in timpul saptamanii, cand numai de facut dulceata cand vin de la servici n-am chef.
    esti norocoasa sa ai la discretie minunea asta a naturii.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Ai ratat momentul aşa ca mine anul trecut...Îl vezi foarte înflorit şi zici că mai ai timp, apoi se sfîrşeşte...Nu-i nimic, vine alt an.
      Totuşi, pe aici, se întîmplă să mai înflorească o dată, prin august, septembrie. Mai puţin. Atunci se spune că va fi toamnă lungă.

      Ștergere
  4. Que c'est beau le rosier! Comme doit être bon le sirop!

    RăspundețiȘtergere