luni, 24 aprilie 2017

Citations préférées/ Citate favorite (10)

Le 24 avril 2017


Lundi. Je suis en train de lire G.D. Salinger, L'attrape-coeurs, en roumain de Cristina Ionescu, un livre dont le titre je connais, sans savoir d'où. Je l'ai acheté,un jour, dans une librairie du Moll Alba Iulia. Cheeer!!!! Liviu l'avait feuilleté avant qu'il decrète ce n'est pas „bon". Je me suis décidé à peine de chercer d'où je le savais et difficilement je me suis décidé de le commencer, mais c'est un livre intéressant, je ne suis pas encore à la page 100 du petit livre. Vraiment je n'en avais pas envie. C'est un livre écrit à la première personne, le héro du roman est un adolescent (16 ans), le language spécifique, mais ce qui est étonnant pour un si jeune homme est qu'il est un lecteur passionné. Il peut même donner un avis sur des livres et sur des auteurs.. J'aime quelques fragments à ce sujet:

„Le livre que j'étais en train de lire, je l'avais pris de la bibliothèque. Ils m'avaient donné une autre chose, je m'en suis rendu compte en arrivant chez moi. Ils m'avaient donné Isak Dinesen La ferme africaine. Je me disais que ce n'est pas un bon livre, mais non, c'est un bon livre" 


„Je suis un peu analphabet, mais je lis beaucoup. ”


Sur les histoires de Ring Lardner:


”Il y avait quelques récits sympas et très amusants, ensuite une histoire d'un motard qui tombe amoureux d'une jeune fille très belle et très amatrice de vitesse. Seulement qu'il est marié, le policier, il ne peut pas se marier avec la belle jeune fille. Après, la fille meurt à cause de cette manie à elle, la vitesse. Cette histoire m'a fait mal, tout simplement."


„J'aime le plus les livres qui sont au moins amusantes, de temps en temps"


„Je lis assez de romans classiques, Le retour au pays natal, par exemple, et je les aime. Je lis aussi des livres sur la guerre et des livres policiers, sans être vraiment impressionné. Mon rêve, c'est un livre qu'on n'arrive pas à lâcher et quant on l'a fini on voudrais que l'auteur soit un copain, un super-copain et on lui téléphonerait chaque fois qu'on en aurait envie. Pourtant, cela n'arrive pas souvent. J'appelerais avec plaisir Isak Dinesen. Ring Lardner aussi, seulement qu'il est mort, B.D me l'a dit.”


„Maintenant, regardons ce livre-là Of Human Bondage du Somerset Maugham. Je l'ai lu cet été. Vraiment bon, ce livre, je dois le reconnaître, mais Somerst Maugham, on n'a jamais envie de l'appeler. Je ne sais pas quoi dire de plus. Tout simplement il n'est pas une personne dont quelqu'un aurait envie d'appeler, c'est tout. J'appelerais plutot le vieux Thomas Hardi. J'aime son Eustacia Vye, oui."


G.D.Salinger, The Catcher in the Rye, 1951, L'attrape-coeurs, De veghe în lanul de secară, tradusă în română de Cristina Ionescu, o carte cu un titlu care îmi pare cunoscut, nu știu de unde. Am cumpărat-o odată de la o librărie din Moll Alba Iulia. Scuuuumpă!!!

Liviu a răsfoit-o și a decretat că nu-i „bună”. Cu greu m-am hotărît să mă informez despre autor, s-o încep. Chiar nu mă atrăgea, dar acuma, nu sînt încă la pagina 100, mi se pare interesantă. Este scrisă la persoana întîia, personajul principal și povestitorul e un adolescent (16 ani), limbajul specific, dar uimitor pentru unul ca el, mare cititor. Chiar poate să aibă păreri despre cărți și scriitori. Mi-au plăcut niște fragmente în acest sens.

„Cartea pe care o citeam o luasem de la bibliotecă. Mi-au dat altceva și n-am observat pînă am ajuns înapoi în cameră. Mi-au dat Din inima Africii de Isak Dinesen. Am crezut că o să fie nasoală, dar nu, era o carte foarte bună.”


„Sînt cam analfabet, dar citesc mult”


Despre prozele scurte ale lui Ring Lardner: 


„Erau cîteva piese demente și foarte haioase, apoi o povestire despre un polițis de circulație care se îndrăgostește de o fată frumoasă și vitezomană. Numai că el, adică polițistul, e însurat, așa că nu poate s-o ia de nevastă. După aia fata moare, pentru că gonește tot timpul. Povestirea asta m-a dat pur și simplu gata.”


„Cel mai mult îmi plac cărțile care sînt măcar amuzante din cînd în cînd.”


„Citesc destule romane clasice, cum ar fi Întoarcerea băștinașului, și altele, și-mi plac; citesc și o groază de cărți despre război și polițiste, dar nu mă dau chiar pe spate. Ce mă dă, pe bune, pe spate e o carte care, după ce-ai terminat-o de citit, te face să-ți dorești ca autorul să-ți fie prieten la cataramă și să poți să-l suni ori de cîte ori ai chef să stai de vorbă cu el. Totuși, asta nu se-ntîmplă prea des. Nu m-ar deranja să-l sun pe Isak Dinesen. Și pe Ring Lardner, numai că B.D. mi-a zis că-i mort.”


„Acuma să luăm cartea aia, Robii, a lui Somerset Maugham. Am citit-o astă-vară. E chiar bună, nu zic nu, dar pe Somerset Maugham nu-ți vine să-l suni. Nu știu ce să zic. Pur și simplu nu-i genul căruia să-ți dorești să-i dai telefon, atîta tot. Mai curînd l-aș suna pe bătrînul Thomas Hardy. Îmi place de Eustacia Vye a lui.”


Citate favorite este un serial după o idee a Ellei detaliată de Zina aici.


   


11 comentarii:

  1. N-am citit-o dar stiu ca e o carte clasica a literaturii americane. Mi-a placut in schimb enorm " Din inima Africii " :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Da, e clasică, dar nu te „dă pe spate”. Mie mi-a plăcut mereu să citesc înainte să-mi fac o părere. Merci Dani,

      Ștergere
  2. Am auzit de ea, dar nu am citit-o inca. Multumim!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Eu cred că o duceam tot așa de bine fără s-o citesc, dar dacă mi-a...picat în brațe. Am ajuns la pag. 83. Toate bune, Laura,

      Ștergere
  3. „Sînt cam analfabet, dar citesc mult” .... ma distrat teribil! :))
    Nu am citit-o dar am gasit-o acum în pdf ... asa ca multumesc! De ziua regelui am cu ce ma distra! :)
    Sa ai o saptamana minunata, Marta draga!

    RăspundețiȘtergere
  4. E la mine în curte. Brebenei aduși din pădure. Există și alte culori, galben, mov. Nu necesită îngrijiri. Sănătate,Luiza,

    RăspundețiȘtergere
  5. Ai ales fragmentul în care-i vorba despre lecturile „analfabetului” adolescent. Îmi place asta, Anne

    RăspundețiȘtergere
  6. Am citit cartea și nu m-a impresionat cine știe ce. M-am întrebat de ce este oare atât de renumită...

    Să ai zile frumoase, dragă Marta!

    RăspundețiȘtergere
  7. Am vazut-o inca prin librarii, dar am gasit-o si eu in format pdf.
    „Cel mai mult îmi plac cărțile care sînt măcar amuzante din cînd în cînd.” Si mie! Un pic de zambet poate fi in orice carte, oricat de complicata.
    Citatele imi plac, asa ca s-ar putea sa-mi placa si cartea. Multumesc de recomandare.
    O luna mai plina de bucurii si flori frumoase, draga Marta!

    RăspundețiȘtergere