joi, 11 mai 2017

Le froid est de retour

Le 11 mai 2017

Jeudi. Il est 5h30, je ne dors pas. Liviu aussi. Chacun à son ordinateur. Dehors, il fait un froid !!! -2 ou -3 degrés. Normalement, le 20 mai les gens de chez nous quittent leurs maisons, les résidences permanentes; et s'installent dans le paturage alpin où ils ont une résidence secondaire. C'est la transhumance. Peut-être le froid les empèche d'y penser. 
Autrefois, ils sont partis avec le bétail, avec la famille, avec le bébé, les poussins, le chat et le chien et puis il a fait trop froid et ils sont rentrés chez eux, pour repartir plus tard...

Liviu travaille à un film.Vendredi passé a été à une fête de majorité. Dernièrement plusieurs jeunes passent le seuil vers la vie adulte à côté des parents et amis en les invitant à un festin Parfois il s'agît d'une organisation pas comme les autres: salle, repas, seveurs,musiciens, un caméraman, un photogrqphe, vers 200 invités... 

Joi. Ora 5;30, nu dorm. Nici Liviu. Fiecare la caculatorul său. Afară e un frig !!! -2 sau - 3 grade. În mod normal, în 20 mai oamenii își părăsesc gospodăria, adică reședința permanentă, și se duc la munte unde au o reședință secundară. Pleacă în transhumanță. Poate frigul acesta îi obligă să se mai gîndească.Uneori au plecat cu toată gospodăria, cu vite, bebe, cățel, purcel, pisică și au fost nevoiți să se întoarcă din cauza unui val de frig ca acesta. Bineînțeles că după ce a trecut momentul insuportabil, s-au întors acolo...

Liviu lucrează la un film. Vinerea trecută a fost la o petrecere de majorat. În ultimul timp mulți tineri trec pragul acesta spre viața de adult alături de părinți neamuri și prieteni invitîndu-i la un...ospăț. Cîteodată este vorba despre o organizare deosebită: sală, meniu, personal, muzicanți, un cameraman, un fotograf, aproape 200 de invitați...


    


    

7 comentarii:

  1. Marta cred ca si uitasem de cuvantul "transhumata"! Aici nu am la ce folosi acel cuvant si sunt plecata de acolo de aproape 28 de ani...
    Postarile tale le citesc cu mare placere!
    Iti doresc multa sanatate, draga mea!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Aici, în inima Țării Moților, transhumanța este mai specială, fiindcă nu este vorba despre oierit, ci despre creșterea vacilor și cailor. Cei care pleacă în transhumanță vor ca să îndepărteze tot ceea ce poate deranja iarba, pînă la vremea cositului . De aceea spuneam că se pleacă „a munte” cu vite, cățel, purcel, cloșca, bebe...Mă bucur dacă îți place să-ți amintești. O seară frumoasă, dragă Ella,

      Ștergere
  2. Ai dreptate, zona este frumoasă dar răcoroasă, mereu a fost așa. În tinerețe ne plăcea foarte mult, dar acuma am îmbătrînit și ne mai pierdem răbdarea cu valul de frig de acuma sau din altă perioadă cînd ai vrea să se-ncălzească...Mă bucur că ai trecut pe aici. Seară bună, Luiza

    RăspundețiȘtergere
  3. La noi în sud-est s-apotolit frigul, Marta.
    Iar de ploi am trecut cu bine.

    Şi eu sunt tot aşa matinală ca tine.
    De ce oare nu avem somn? :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. De cîtva timp mi se întîmplă să am insomnii, sau să mă trezesc așa devreme. Nu mă recunosc! Toate cele bune dragă Carmen,

      Ștergere
  4. Un an deosebit de racoros ...
    Chiar se fac petreceri atat de elaborate pentru majorat ? Eu nici la nunta n-am avut atatea persoane ...
    Toate cele bune, Marta !

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Aici lumea nu acceptă muzică înregistrată. Majoratul este o modă mai nouă, dar așa se face, cu mulți invitați, se caută sală și personal din timp, meniu, tot...tacîmul. Eu observ lucrurile astea fiindcă nu sînt de aici. O seară minunată, Dani,

      Ștergere